Listopad/Movember: Měsíc mužského zdraví se symbolem kníru

Listopad/Movember: Měsíc mužského zdraví se symbolem kníru
foto: Jan Hovorka/Symbol
03 / 11 / 2024

V pátek 1. listopadu 2024 odstartoval Movember – největší osvětová kampaň zaměřená na prevenci rakoviny prostaty, varlat a podceňovaného psychického zdraví. Původně malá akce několika australských surfařů získala za několik let obrovský mezinárodní přesah.

Každoročně se k ní po celém světě připojují muži, kteří si symbolicky nechávají narůst knír, i ženy, kterým není lhostejné mužské zdraví. Za kampaní Movember v České republice stojí Nadační fond Muži proti rakovině (NF MPR).

Letošní „kníratý“ měsíc v Praze zahájila 31. října výstava před Magistrátem hl. m. Prahy na Mariánském náměstí, která na šestnácti panelech nabízí veřejnosti důležitou osvětu spojenou s prevencí rakoviny prostaty a varlat. Výstava se koná pod záštitou primátora Prahy Bohuslava Svobody a jeho náměstkyně Alexandry Udženija. Přístupná bude do 27. listopadu.

„Movember je viditelná forma, jak podpořit zdravý životní stylu mužů a osvětu v oblasti mužských onemocnění, jakými jsou rakovina varlat a rakovina prostaty. Takže i když třeba nejste fanoušky knírků, knírů, nebo třeba plnovousů, tento měsíc je vezměte na milost,“ říká primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda. 

„Movember a měsíc listopad je obdobím, kdy s nadsázkou můžeme říct, že rostou kníry a padá listí ze stromů. Rok od roku ale také roste odhodlání mluvit o mužském zdraví a o prevenci. Díky Movemberu se před lety otevřelo citlivé téma rakoviny varlat a prostaty, a díky podpoře Nadačního fondu Muži proti rakovině a mnoha příběhům, toto téma přestává být v naší společnosti tabu. Stejně jako rakovina prsu a její prevence, se kterou má většina z nás spojený měsíc říjen. Zkrátka po ženském měsíci přichází měsíc mužský a já přeji všem hlavně pevné zdraví, které si i díky dobré prevenci můžeme udržet co nejdéle,“ připojuje náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro oblast zdravotnictví Alexandra Udženija.

K osvětové kampani, které dala název složenina dvou anglických slov Moustache (knír) a November (listopad) se v Česku každoročně připojují desítky tisíc mužů i žen od sportovců, umělců, profesních i zájmových organizací přes rodinné podniky, kanceláře až po velké obchodní společnosti. Muži, kterým není lhostejné stále ještě podceňované mužské zdraví, si během třiceti listopadových dní nechávají narůst knír, aby tak vyjádřili podporu nemocným a zároveň zvýšili povědomí o důležitosti prevence ve svém okolí. S osvětovou kampaní je spojen i výběr finančních prostředků, které jsou přes vyhlášená grantová řízení určeny na nákup lékařského vybavení a přístrojů pro onkourologická pracoviště po celém Česku. 

www.praha.eu

Tagy článku