Nejdůležitější položkou je pro nás samozřejmě 10% navýšení platů pro všechny pracovníky ve zdravotnictví, což je trend, který už byl zahájen a který bude pokračovat i v roce 2018. Dalším významným bodem je zahájení programu tzv. strategických investic. Některé velké české nemocnice sídlí v budovách postavených ještě za doby císaře Františka Josefa, od jehož úmrtí jsme si právě připomněli 100 let, a nám se teprve teď daří započít s jejich rekonstrukcí a stavbou nových pavilonů. Podle mého soudu i díky těmto investicím naše zdravotnictví poskočí do 21. století. Důležitým pokrokem jsou pro nás i výdaje na specializační vzdělávání – jde o 500 milionů, které mají pomoci stabilizaci a motivaci mladých českých lékařů k tomu, aby zůstali v českém zdravotnictví a neodcházeli nám do zahraničí. Nemalou částkou v rozpočtu jsou výdaje na výzkum a vývoj, které dosáhnou 1,5 miliardy a pomohou české vědě k tomu, aby udržela kontakt s evropskou a světovou špičkou a také přispějí ke stabilizaci nebo možná dokonce i k návratu některých našich špičkových vědeckých kapacit ze zahraničí. Klíčovou věcí pro mě jako pro ministra zdravotnictví je zahájený proces zvyšování plateb státu za státní pojištěnce, což bude pravděpodobně prioritou i pro rok 2018, uvedl na brífinku před dnešním schvalováním rozpočtu ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík.
Priority pro rok 2017:
O Nárůst platů lékařů a dalších zaměstnanců ve zdravotnictví o 10%
Jedním z finančních zdrojů pro toto navýšení je vládou schválené zvýšení plateb za státní pojištěnce na 920,- Kč za osobu, které znamená celkové navýšení mandatorních výdajů kapitoly všeobecná pokladní správa o 3,6 mld. Kč.
O Investice
Situace v oblasti investic je kritická, a proto patří k významným prioritám nejen pro rok 2017, ale i pro roky další. Majetek státu ve správě nemocnic přímo řízených MZ chátrá, nemocnice nám doslova padají na hlavu a v řadě případů se dostáváme do rozporu s hygienickými předpisy i legislativou EU. Dlouhodobě roste míra amortizace dlouhodobého majetku nemocnic, což je odrazem nedostatečných investic do dlouhodobého majetku, kdy nedochází ani k jeho prosté reprodukci. Přitom investiční rozpočet MZ za období posledních 3 let poklesl na jednu třetinu. V návrhu rozpočtu pro rok 2017, ale i ve střednědobém výhledu na roky 2018 a 2019 však máme na investice rozpočtováno pouhých 630 mil. Kč.
Strategických investic je 7 s celkovými investičními náklady ve výši cca 10 mld. Kč. Patří mezi ně:
a. Fakultní nemocnice Brno – výstavba gynekologicko-porodnické kliniky a přesun poloviny klinik z nevyhovujících prostor
b. Fakultní nemocnice Olomouc – rekonstrukce a dostavba hlavní budovy Františka Josefa
c. Fakultní nemocnice Plzeň – pavilon chirurgických oborů
d. Thomayerova nemocnice Praha – centrální urgentní příjem
e. IKEM Praha – výstavba budov G1 a G2
f. Všeobecná fakultní nemocnice Praha – záměr – výstavba nového sdruženého objektu
g. Fakultní nemocnice Hradec Králové – modernizace chirurgických oborů – rekonstrukce Bedrnova pavilonu
Všechny projekty by měly být zahajovány v průběhu příštího roku projektovou přípravou, v letech 2018–2022 bude následovat vlastní výstavba.
Samozřejmě dobrý ministr zdravotnictví nemůže být nikdy zcela spokojen s rozpočtem pro svůj resort, je přímo mou povinností vždy požadovat více. V tuto chvíli budu muset pracovat s tím, co jsme dostali k dispozici, příští rok ovšem budu opět usilovat o další navýšení prostředků, dodává k rozpočtu svého resortu ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík.
Základní struktura rozpočtu MZ
Nárůst celkových výdajů ve srovnání s rokem 2016 je možný jen díky prostředkům z Evropské unie a Finančních mechanismů, bez nich je rozpočet výdajů na rok 2017 o cca 600 mil. Kč nižší než rozpočet na letošní rok.
Celkové výdaje kapitoly MZ pro rok 2017 činí 7 286 mil. Kč.
Výdaje jsou podle funkčního třídění rozpočtové skladby rozděleny do specifických ukazatelů:
v tis. Kč
Specifický ukazatel | Zahrnuje | 2016 | 2017 |
Výdaje na státní správu | výdaje na činnost MZ, KHS a SÚKL včetně reprodukce majetku | 2 354 851 | 2 027 157 |
Výzkum a vývoj ve zdravotnictví | institucionální a účelová podpora výzkumu, vývoje a inovací, včetně výdajů na činnost AZV | 1 518 656 | 1 547 349 |
Ústavní péče | provozní příspěvky zřízeným zdravotnickým zařízením (ZZ) ústavní péče, investiční dotace státním i nestátním ZZ ústavní péče | 1 248 250 | 651 868 |
Zvláštní zdravotnická zařízení a služby pro zdravotnictví | činnost ÚZIS, KST, KSRZIS, NLK včetně reprodukce majetku, příspěvky PO, LZS, ochrana veřejného zdraví, dotace krajům na zajištění připravenosti poskytovatele ZZS na mimořádné události a krizové situace včetně reprodukce majetku | 1 162 901 | 947 051 |
Zdravotnické programy | národní zdravotnické dotační programy, programy spolufin. EU + FM včetně reprodukce majetku | 617 845 | 1 696 403 |
Ostatní činnosti ve zdravotnictví | další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, provozní příspěvky PO doškolovacím zařízením, krizová připravenost dle zákona č.240/2000 Sb., mezinárodní spolupráce, zahraniční rozvojová spolupráce, humanitární pomoc | 240 863 | 416 513 |
CELKEM | | 7 143 365 | 7 286 341 |
Zkratky
MZ Ministerstvo zdravotnictví
KHS Krajské hygienické správy
SÚKL Státní ústav pro kontrolu léčiv
ÚZIS Ústav zdravotnických informací a statistiky
KST Koordinační středisko transplantací
KSRZIS Koordinační středisko pro resortní zdravotnické informační systémy
NLK Národní lékařská knihovna
SZÚ Státní zdravotní ústav
ZÚ Zdravotní ústav
LZS Letecká záchranná služba
EU + FM fondy Evropské unie a Finanční mechanismy (Norské a Švýcarské fondy)