Pavel Pavlík, radní (Středočeský kraj): Pandemie přinesla masívní nástup online komunikace

Pavel Pavlík, radní (Středočeský kraj): Pandemie přinesla masívní nástup online komunikace
foto: www.kr-s.cz/Ing. Pavel Pavlík, radní Středočeského kraje
05 / 11 / 2021

Jedna z nemocnic Středočeského kraje se stala první z masívně napadených v českém zdravotnictví. Benešovský případ není ještě uzavřený, přesto jsme se na situaci a další kroky ve strategii (nejen) regionálního zdravotnictví zeptali.

Odpovídá Ing. Pavel Pavlík, radní pro oblast zdravotnictví, Středočeský kraj:



Ministerstvo zdravotnictví ČR několik let mluví o kompletní digitalizaci zdravotnictví, nakolik se téma týká krajských nemocnic?


Proces digitalizace zdravotnictví je neoddělitelnou součástí současného vývoje ve zdravotnictví. Již v současné době je naprosto normální přenos dat mezi specializovanými pracovišti, jistým obrazem vývoje digitalizace je i elektronický recept, nebo e-neschopenka. Téma digitalizace je důležité pro všechna zdravotnická zařízení, krajské nemocnice nevyjímaje.

 

V době pandemie se rozšířily formy online komunikace mezi pacienty a zdravotníky, objednávání, poradny. Budou je nemocnice i nadále rozvíjet, ušetří tak pracovní čas a síly?


Pokud chceme hovořit o tom, že pandemie přinesla něco pozitivního, pak je to právě masivní nástup online komunikace ve všech sférách života. Enormní nárůst nákupů na internetu, výuka dětí ve školách prostřednictvím videokonferencí, videomítinky ve firmách a samozřejmě i objednávání pacientů, telemedicína jsou jasným důkazem pozitivního posunu v této oblasti. Určitě žádná nemocnice nebude rušit, či omezovat něco, co funguje dobře. Je na místě předpokládat, že online rezervace, sdílení výsledků a další činnosti ve zdravotnictví se budou i nadále rozvíjet a rozšiřovat.

Benešovská nemocnice byla mezi prvními napadenými, s vážnými důsledky. Jak jste postupovali, co musíte jako následky řešit, existuje forma spolehliví prevence?

Ano, napadení IT systémů v Nemocnici Rudolfa a Stefanie v Benešově bylo velmi intenzivní a následky byly řešeny poměrně dlouhou dobu. Dopad do poskytování péče byl velmi vážný. Postup při řešení tohoto napadení byl precizně konzultován s NÚKIB a detaily bych nerad zveřejňoval. Nicméně i právě ze způsobu tohoto útoku jsme si vzali poučení a při realizaci kyberbezpečnosti s těmito zkušenostmi pracujeme.



Odborníci často upozorňují na nebezpečí průniku hackerů skrze externí přístroje do systému, jako je například holter, který pacient má 24 hodin na sobě připojený. Sledujete i tato nebezpečí?

Snažíme se identifikovat všechna potencionální rizika i ta zdánlivě zanedbatelná.



Nedostatek právě pracovních sil ve zdravotnictví začíná být kritický. Má kraj představu, jak vytvořit podmínky a nabídku pro maximální zájem?

Toto je problém celého systému zdravotnictví v ČR. Samozřejmě se snažíme přicházet v jednotlivých nemocnicích s různými motivačními programy. Řešení je ale vždy specifické pro dané zdravotnické zařízení.


Autor: Jan HOVORKA

Foto: www.kr-stredocesky.cz

Tagy článku