Pacientské organizace – sdílení, recenze, komunikace. Jak přispět ke změně zdravotní péče

Pacientské organizace – sdílení, recenze, komunikace. Jak přispět ke změně zdravotní péče
foto: www.mzcr.cz REPRO/MZ ČR Portál pro pacienty
25 / 12 / 2023

Post/covid zamíchal naším světem, ba co víc, jeho jistotami. Jako raněný a umírající svatý Václav jsme vzpínali ruce k branám nemocnic. Tam, když něco řekli, bolelo to miň, ať šlo o sebezávažnější případ. Lékařům jsme věřili bezmezně.

V našem předpandemickém čase se to vícekrát osvědčilo, ale dnes už na tom tak nejsme. Vyhřezlo příliš mnoho pochyb, nejistot. Kdyby se hned očkovalo, bylo by o 40 000 mrtvých míň? Kdyby se neočkovalo, bylo by o 400 000 mrtvých víc? Očkovalo se správně, správnými vakcínami, ve správnou chvíli, nebo ne…? A mnohá odhalení nás jistě čekají.

Co zbývá – spolehnout se na sebe a na to, kde si prakticky dokážeme účinek ověřit. Pokud je nám dlouhodobě zle po covidu, sledovat se a hledat symptomy a příčiny. A lidi, kteří jsou na tom taky tak. Sdílet zkušenosti. Povídat si o nich. Porovnat, měřit, zaznamenat. Tyto informace uchovat přehledně, přístupně a použitelně. V cloudech, databázích, které mají společného správce nebo věrohodnou skupinu, jsou přístupné, kontrolovaně k použití. Věda si musí napravit reputaci. Když už nezbytně nasává taková náklady, měla by mít výsledky, použitelné pro ty, kteří nasávání platí.

Pacienty.

Dávají svou nejvyšší intimitu k dispozici, solidárně s těmi, kteří podobné bolesti prožívají.

Pacientské organizace by měly intenzívně komunikovat mezi sebou. Získat podporu a odborníky k sestavování přehledů o stavu klientů v první linii. IT experty, medicínské konzultanty, projektové manažery. Nástroje schopné ochránit databáze a cloudy. Je to o nich.

Registrace v pacientské organizaci – to je první krok. Co vám je, víte. Najdete tam lidi, kteří jsou na tom podobně. Řeknete si navzájem co vám pomáhá, který doktor je poctivý a který povrchní, který pomohl a čím a který vším možným vůbec nepomohl. Nic z toho, co říkáme, bez doktorů nejde realizovat. Pomáhejme jim, odlehčeme systému, prevencí, péčí o zdraví vlastní i blízkých. Sdílejme metody, které pomáhají jinde, vytvářejme pružné modely kombinované péče. Doma, v sociálně zdravotnických zařízeních, nemocnicích, komunitách.

Pacientská organizace je první linie styku klienta s klientem, před dveřmi ordinací, lékáren a zdravotních pojišťoven. Zaklepejme společně, hodnoťme, diskutujme. Předkládejme odborníkům, co dlouhodobě zjistíme, co o nás s z nás potřebují vědět. Sdílejme recenze.

My pacienti potřebujeme vědět, v čem jsou naši doktoři, zdravotníci a jejich zařízení lepší než jiní. Pomůžeme tak srovnat úroveň směrem výš, komfortní pro všechny.

Ověříme si, jak nám pomáhají experti nelékaři, terapeuti, lázně, fytoterapeutika, cvičení, strava, přírodní prostředky a další, původně lidové metody. Pod dohledem odborných lékařů vybereme optimální podpůrnou kombinaci. Zaznamenáme osobní údaje, doktorům předáme data.

To by bylo, aby komunikace odborné a laické veřejnosti nepřinesla vyšší zdravotní gramotnost, odlehčení systému, přesnější výsledky z lépe dostupných, garantovaných zdrojů. Doktorům informované pacienty.

Každá bolest má řešení, zdravotní stav lze zlepšit, stabilizovat, ulehčit potížím. Pomoc je někdy velmi blízko.

Najděte svou pacientskou organizaci.

www.pobolest.cz

//pacientskeorganizace.mzcr.cz/index.php?pg=hledam-organizaci--databaze

 

JAN HOVORKA

Tagy článku