Chřipka je nejčastější lidské infekční onemocnění, které představuje nejen závažný zdravotnický, ale i ekonomický problém. Pro rodinu znamená ztrátu třech týdenních platů, pro zaměstnavatele desetitisícové náklady na každého nemocného zaměstnance. Náklady na jednoho pacienta v produktivním věku jsou 58.696,- Kč, z čehož stát zaplatí 55 %, zaměstnavatel 34 %, pacient 7 % a zdravotní pojišťovna 4 %.V porovnání s tím částka za preventivní očkování proti chřipce nedosahuje ani 1% těchto nákladů – pohybuje se kolem tří set korun. Řada firem v České republice jej proto poskytuje jako firemní benefit.
Očkování proti chřipce snižuje počet pracovních neschopností až o 78 %. Bezplatné očkování proti chřipce nabízí všem svým zaměstnancům od roku 1997 automobilka ŠKODA AUTO. „V uplynulé sezóně 2014/2015 dosáhla proočkovanost našich zaměstnanců více než 11 % (tj. přes 2 600 osob), což je přibližně dvojnásobek ve srovnání s proočkovaností v rámci celé České republiky. Přesto v sezóně 2015/2016 ŠKODA AUTO opět usiluje o vyšší míru proočkovanosti, a proto se snaží očkování oprostit od mýtů a podpořit motivaci zaměstnanců,“ říká Jana Bahníková, tisková mluvčí automobilky.
V ČR onemocní chřipkou ročně statisíce obyvatel, nemocných zaměstnanců je každý rok 5–40 %.Chřipka bez komplikací trvá nejméně týden, únava a snížená výkonnost pokračuje ještě řadu dalších dní. Poté co odezní vysoká horečka a hlavní příznaky (vyčerpání, bolesti svalů, kloubů, zad a hlavy, suchý kašel), přetrvává ještě nějakou dobu slabost, pocení, dušnost a únava. To vše se samozřejmě podepisuje na pracovním výkonu. Díky vysoké nakažlivosti se navíc chřipka velmi snadno šíří. Virus v prostředí přežívá i několik dní, je tedy snadné se nakazit například při obyčejném podání ruky nebo z kliky, vypínače či držadla v MHD. Češi mají navíc ve zvyku nemoci přecházet, neléčit se doma a do práce jít téměř za každou cenu.
Kupříkladu potravinářský průmysl klade na své zaměstnance zvýšené požadavky na dobrý zdravotní stav a dodržování hygienických zásad. Společnost Vitana Byšice poskytuje svým zaměstnancům očkování proti chřipce od roku 2004. „Možnost bezplatného očkování proti chřipce využívá v naší společnosti téměř 25 % zaměstnanců, což několikanásobně převyšuje průměr očkovaných v rámci celé České republiky. Vedení společnosti podporuje proočkování svých zaměstnanců, protože v potravinářském průmyslu je zdravotní stav zaměstnanců nesmírně důležitý. Cílem zaměstnavatele je, aby nemocnost byla co nejnižší,“ říká Milan Linka, tiskový mluvčí společnosti Vitana.
Mnoho zaměstnavatelů si v posledních letech dopad chřipky na fungování firmy čím dál víc uvědomuje. Náklady na nemocenské dávky skrývají totiž velké ztráty a každý nemocný zaměstnanec navíc představuje pro firmu i riziko epidemie. Zatímco v roce 2010 hradilo očkování proti chřipce svým zaměstnancům 24 % podniků, v letošním roce je to již 31 % firem.Podniky, které očkování nabízí déle, dokumentují snížení nemocnosti u naočkovaných zaměstnanců. „Data o míře proočkovanosti našich zaměstnanců jsou dále zpracovávána při sledování ukazatele pracovní neschopnosti. V sezóně 2014/15 byla pracovní neschopnost u očkovaných zaměstnanců výrazně nižší, než u zaměstnanců, kteří tento benefit nevyužili,“ potvrzuje Jana Bahníková ze společnosti ŠKODA AUTO.
Chřipka může způsobit finanční ztráty nejen firmám, ale pořádnou díru může udělat i do rodinného rozpočtu. Průměrně vydělávající hlava rodiny s platem 25 tisíc korun měsíčně zaplatí za 5 dní nemoci jen na ušlé mzdě 4 594 Kč, za 10 pracovních dnů už to je 9 188 Kč a do této částky ještě musíme připočíst výdaje na léky. Když každoročně onemocní oba rodiče, mohou se náklady na „obyčejnou chřipku“ vyšplhat na téměř 20 000 korun.
Nejvhodnější doba k očkování je do konce listopadu, ještě před možným příchodem chřipkové epidemie. Očkovat lze i v prosinci, je však nutné vzít v úvahu, že ochrana se dostavuje až 14 dní po první dávce. Rozhodnete-li se pro očkování, chráníte tím nejen sebe či své spolupracovníky a zaměstnavatele, ale i svou rodinu a své blízké.