Nemocnice Na Bulovce: Nebojte se nástupu do 1. třídy

28 / 08 / 2015

Děti, které vstupují prvně do kolektivu (školka, 1.třída) většinou nevědí, do čeho jdou. Tudíž s problémy se rodiče běžně nesetkávají. U 3-4 letých dětí, které nastupují do mateřské školky, může být první den naopak plný očekávání a potíže nastávají až v dalších dnech, kdy mrňous pochopí, že tam skutečně bude sám bez maminky. Touto adaptační fází si projdou skoro všechny dětí. Podobně nástup do 1.třídy nemusí být problémem, pokud děti nejsou dopředu nepřiměřeně stresovány svým okolím.

Screenshot 2015-08-26 11.21.49

Jiná je situace u větších dětí, které již se školou mají zkušenosti. Těm se po prázdninách do školy skutečně nemusí chtít a mohou se začít projevovat nejrůznější potíže, jak návratu do školních lavic zabránit. Může se jednat o bolesti hlavy, bolesti bříška, ale i zhoršené noční pomočování. Vždy se musí nejdříve vyloučit organický podklad potíží, aby bylo možno problém uzavřít jako psychogenní. Tedy u bolestí hlavičky vyloučit třeba i neuroinfekci (klíšťata), potíže od páteře, problémy se zrakem apod., u bolestí bříška vyloučit především infekční onemocnění.

Pokud děti mají potíže, měli by rodiče, než vyhledají lékaře, mít přehled o tom, jak se dítě stravuje, jaký má pitný režim, jestli nemá potíže s močením či zda pravidelně chodí na stolici.

Poslední týden prázdnin bývá oproti jiným trochu atypický. Rozdováděné děti jsou většinou již z prázdnin doma a nastává tvrdší realita. Děti se postupně začínají přizpůsobovat běžnému celoročnímu režimu, tedy rannímu vstávání a dřívějšímu uléhání ke spánku. Začínají se připravovat na školu, nakupují se školní pomůcky a dětem je jasné, že škola je tu. Rodiče by neměli zapomínat na to, že prázdniny jsou určeny k odpočinku, takže by si děti měly užívat volna a ne se během léta chystat na nový školní rok, ač nakladatelství vydávají spoustu cvičných sešitů na přípravu do školy. Učitelé sami vědí, že během září mají s dětmi opakovat a nastavit jim pomalý rozjezd.

Na všeobecné ambulanči či na lůžkovém oddělení pediatrického oddělení Nemocnice Na Bulovce se většinou s dětmi s psychogenními problémy koncem prázdnin výrazněji nesetkáváme, i když vyjímky jsou možné. Častěji se nejrůznější somatické potíže objevují během školního roku, hlavně v lednu a květnu až červnu, kdy se blíží klasifikace a vysvědčení a děti se obávají následků v případě špatných výsledků.