MUDr. Karin Šrajerová: Běžný chod ordinace už si nepamatuji

MUDr. Karin Šrajerová: Běžný chod ordinace už si nepamatuji
foto: www.medevio.cz/MUDr. Karin Šrajerová
20 / 05 / 2022

Rok 2020 a s ním začátek pandemie koronaviru přinesly do všech společenských sfér velké změny. Medicína a zdravotnictví prošly zatěžkávací zkouškou, stoupající čísla nově nakažených pacientů se na nás z médií jen hrnula, ale nejvíce to odnesli právě lékaři, lékařky a zdravotní sestry nebo bratři.

Své o tom ví i MUDr. Karin Šrajerová z Nových Butovic, která od té doby nedá dopustit na nové technologie, jež do zdravotnictví přinesla pandemie, a zlepšila tak úroveň komunikace mezi pacienty a lékaři.

Bez přestání jen zvonily telefony

Před propuknutím pandemie měla lékařka z Nových Butovic MUDr. Karin Šrajerová standardní množství pacientů. Situace se však změnila prakticky od večera do rána. Nejdříve ordinace několik týdnů zela prázdnotou a bez přestání jen zvonily telefony. To ale byla velmi zdlouhavá forma péče o pacienta  a navíc chyběla možnost vizualizace. Proto bylo nutné zapojit mailovou komunikaci. Poté, co se  pacienti dozvěděli o této možnosti, mailová schránka MUDr. Šrajerové byla nekonečnými maily doslova zahlcena. Mnozí pacienti se dokonce pohoršovali nad tím, že v odpovědích paní doktorka někdy neuváděla zdvořilostní fráze, a tak  po roce  nezbývalo nic  jiného než se vážně zabývat otázkou zefektivnění komunikace. Nabízela se samozřejmě možnost „zvládnu toho jen tolik, kolik zvládnu“, ale to MUDr. Šrajerová nepovažovala za správné. Bohužel mnozí jiní lékaři k tomuto problému přistoupili tak, že pacienti se k nim prakticky nemohli dostat.

Když telefon a e-mail nestačí

Odkládaly se výkony i preventivní prohlídky. V té době v ordinaci  chyběly nástroje, jak se s pacienty spojit tak, aby to ušetřilo čas oběma stranám, bylo to bezpečné, pohodlné a aby bylo možné využívat strukturovaný text i možnost přenosu obrazu. Bylo totiž zjevné, že pouhý telefon a e-mail nestačily. Postupně nestačilo ani prodloužení ordinační doby, a tak  práce dvanáct i více hodin nebyla v roce 2020 výjimkou, a to zejména ve dnech, kdy se očkovalo. Tápalo se ve všem – ve vystavování neschopenek, v pravidlech pro izolaci, v karanténě atd. Následující rok 2021 přinesl do mnoha ordinací další obrovské téma – očkování proti nemoci covid-19. Zorganizovat jej tak, aby se vakcíny neznehodnotily a pacienti se nehromadili v čekárně, nebylo vůbec jednoduché. MUDr. Šrajerová však měla velké štěstí na šikovnou asistentku, která to díky své velké trpělivosti a houževnatosti nevzdala.

Pozdní spojení s ordinací může být i osudné

Moc radosti paní doktorce Šrajerové nepřinášely ani reakce pacientů, a natožpak široké veřejnosti na očkování. „Má to všechno vůbec cenu?“říkala si častokrát. Jenže lékař míní, pacienti mění. Proto si v počátcích očkování musela paní doktorka bohužel zažít i smrt jednoho pacienta, těžce nemocného seniora. Nakazil se covidem-19 hned několik dnů po první dávce očkování a do čtrnácti dnů zemřel. Jedním z faktorů, které přispěly k jeho smrti, bylo pozdní spojení s ordinací. „Jak lépe a strukturovaněji komunikovat s pacienty, abych se z toho nezbláznila?“ ptala se sama sebe paní doktorka v průběhu těžkých měsíců. Dlouhé týdny jí totiž v ordinaci donekonečna vyzváněly telefony a strávila nekonečné hodiny vyřizováním mailů, zvláště pacientů „psavců“ a lidí, pro které to byla  příjemná forma ukrácení dlouhé chvíle. Bylo to neúnosné.

„Je neskutečné, co všechno pacienti v mailech řeší a jak dokážou být milí, a naopak i vulgární. Já bohužel nemám čas na dlouhé úvody nebo složitá oslovení,“ stěžovala si MUDr. Šrajerová častokrát své asistentce.

Náhoda ve formě  mailové nabídky  na komunikační kanál Medevio přinesla lékařce kýženou naději. Začalo se blýskat na lepší časy. Zprvu sice byla paní doktorka skeptická, protože  „úžasných“ nabídek jí chodí každý den desítky, ale nutnost přizpůsobit se podmínkám byla silnější. A tak do toho šla. Obtíže s organizací a strach z infekce jak pacientů, tak vlastní vytvářely velký psychický tlak, který doktorku Šrajerovou doslova přinutil Medevio zkusit.

Ordinace ,,na dálku“ je přesně to, co pacienti chtějí

Přes počáteční nejistotu nakonec i paní doktorka pochopila, že „ordinace na dálku“ je přesně to, co pacienti chtějí. Stačilo, když pacient zaslal fotky krku nebo kůže, a po konzultaci se s paní doktorkou dohodl, jestli je nutné přijít do ordinace nebo stačí poslat eRecept a nějakou radu. Pacient tak ani nemusel opustit svůj domov a užil si klidnou noc bez bolestí. Jenže některé pacienty bylo potřeba naučit, jak přistoupit k on-line komunikaci, aby se paní doktorka necítila přetížená jejich požadavky a potřebou si povídat. Často se jí také stávalo, že si sami pacienti určovali, kdy se dostaví do ordinace, protože měli třeba domluveného kadeřníka nebo museli s dítětem na kroužek. Zdraví by však mělo být pro pacienty prioritou. I navzdory počátečním nepříjemnostem aplikace Medevio výrazně zlepšila komunikaci s pacienty a ušetřila paní doktorce mnoho cenného času.

Aplikace / www.medevio.cz

MUDr. Karin Šrajerová

Narodila se v Považské Bystrici na Slovensku, ale vyrůstala na Vysočině. Vystudovala 1. lékařskou fakultu Univerzity Karlovy. V roce 2000 složila 1. atestaci ze všeobecného praktického lékařství. Momentálně se připravuje k atestaci z paliativní medicíny, kterou měla složit již na jaře, ale kvůli pandemii a současnému enormnímu zatížení v ordinaci musela vše přesunout. Má tři děti a intenzivně se věnuje studiu jazyků.


O Medeviu

Medevio je digitální platforma, která má za cíl zlepšit české zdravotnictví pomocí moderních technologií. Digitální aplikace již od jara 2021 pomáhá českým praktickým lékařům a pediatrům komunikovat s pacienty na dálku. Použilo ji již více než 60 tisíc pacientů a vyřídili v ní už přes 150 000 požadavků.

 www.medevio.cz

Tagy článku