Ministerstvo zdravotnictví spustilo centrální informační linku ke koronaviru 1221

Ministerstvo zdravotnictví spustilo centrální informační linku ke koronaviru 1221
foto: Archiv redakce/Logo MZ
09 / 09 / 2020

Linka 1221 slouží pro dotazy veřejnosti související s pandemií onemocnění COVID-19. V provozu je každý všední den od 8:00 do 19:00 hodin, o víkendech pak od 9:00 do 16:30 hodin. Dotazy veřejnosti zodpoví proškolení medici a medičky. V pravidelných směnách se jich na lince střídá téměř stovka.

„Koronavirus stále hýbe naší společností a lidé mají přirozeně mnoho otázek. Chtěli jsme občanům nabídnout maximální informační servis. Doposud lidé volali přímo na hygienické stanice, které však soustředí veškeré kapacity na trasování. Věřím, že linka přinese občanům odpovědi na jejich dotazy a hygienikům čas na odbornou práci. Velké poděkování patří studentům. Jejich zájem pomoci státu v této době je úžasná a já si jejich pracovního nasazení nesmírně vážím,“ okomentoval spuštění linky ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.

Informační linka ke koronaviru 1221 je důležitou součástí systému Chytré karantény. Od 1. září, kdy byl provoz linky zahájen, odbavili operátoři již více než 10 000 hovorů a odeslali přes 900 SMS s doplňujícími informacemi. To dělá průměrně 1 500 hovorů a 130 SMS denně. V provozu je 7 dní v týdnu. Pokud se občan na linku obrátí mimo pracovní dobu, operátoři mu zavolají zpět. Od jejího spuštění již takto zpětně oslovili 2 000 osob.

Mezi nejčastější témata hovorů patří nyní obecné podmínky cestování, rizikový kontakt, ukončování karantény a algoritmy testování. Dále se na linku obrací lidé se zdravotními potížemi či lidé vracející se ze zahraničí, kteří vyhledávají informace o správném postupu. Linka zodpovídá i dotazy spojené s aktuálně platnými opatřeními a další obecné otázky ohledně koronaviru. Operátoři veřejnosti pomohou také najít nejbližší odběrové místo s volnou kapacitou.

Proškolení operátoři jsou schopni odbavit významnou část dotazů veřejnosti, které nevyžadují odbornou účast epidemiologa. Operátoři tak pomohou lidem zorientovat se v aktuálních opatřeních, poradí jim ohledně každodenního fungování v karanténě, ohledně postupu při obavách z nákazy či jak chránit své blízké. Díky jejich podpoře se uvolní ruce epidemiologům, kteří tak budou moci směřovat svůj čas a expertízu do trasování,“ dodala hlavní hygienička ČR Jarmila Rážová.

Na lince operují studenti a studentky lékařských fakult z celé České republiky. „S novým akademickým rokem se budeme snažit vytvořit systém směn tak, aby studenti skloubili školu s voláním na lince. Vzhledem k tomu, že díky systému Chytré karantény volají z pohodlí domova a stačí jim jen počítač a sluchátka, není to pro studenty žádný problém,“ popsal koordinátor operátorů z řad studentů a student 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Adam Dvořák. Ministerstvo zdravotnictví podepsalo s lékařskými fakultami memorandum, ve kterém obě strany deklarovaly úzkou spolupráci v době koronavirové epidemie.

Kromě informační linky ke koronaviru 1221, provozuje Ministerstvo zdravotnictví také zdravotnickou linku 224 972 222. Na ní jsou zaměstnanci ministerstva veřejnosti k dispozici ve všední dny od 9:00 do 17:00 hodin. Linka slouží pro dotazy, které se týkají zdravotnictví a nejsou primárně spojené s koronavirem.

Tagy článku