Fejeton na víkend: Důvěra k lékařům aneb Zdravotnické statistiky (v) budoucnosti

Fejeton na víkend: Důvěra k lékařům aneb Zdravotnické statistiky (v) budoucnosti
01 / 07 / 2017

Nedávná zpráva, obsahující čísla o průměrném počtu návštěv průměrných českých hypochondrů u průměrných českých lékařů, nás zařazuje na špici v celosvětovém měřítku. Jsme opět světoví, přesto vyzněla tak nějak zlověstně. Nebo opovržlivě, jak dnes v té vlně národního morálního masochismu šíříme? Blbí čecháčci, nehodní nových hodnot, neumí nic jiného, než číst nevhodné weby o léčitelství a skuhrat u felčarů? 

Snad ne.

Zkusme se na statistiku podívat jinak. Ročně prý zajdeme 11x k lékaři. Já třeba jen jednou, tedy soused 21x…? Ale to je jedno. Vnímám to tak, že je to rozhodně častěji, než třeba ke zpovědi. Nebo k rodičům. Co z toho vyplývá? Našinec má prostě na světě největší důvěru k doktorům!

Dobrá zpráva.

Pak se statistika zabývá tím, kam jsme posíláni, kolikrát registrováni, kolikrát se hnou naše peníze, které jsme si sami ze svého na sebe uložili u pojišťoven, a kam.

No, poskytování i čerpání zdravotní péče je prostě statistický horor, řeknu vám!

Doporučuji, aby se základní součásti digitalizace zdravotnictví stalo jeho zlidštění za účelem vytváření aktuálních statistik. Neopouštějme však online kanály a prostor, naopak!

 

Až erudovaní doktoři a lékárníci definitivně přijmou e-recepty, můžeme jít dál. Lékaři vstoupí na facebook. Bude lékař-specialista konkrétní sociální bubliny, skupiny, události. Nakliká si přátele-pacienty. Tito sdílejí choroby i diskuzní fóra a komentáře. Je možné upozornit na nebezpečí infekce, její pravděpodobnou oblast, při narozeninách na blížící se obtíže věku, večer doporučit antikoncepci nebo vyprošťováky na ráno. Nemocnice zveřejní volná lůžka, srovnání cen, jídelníčky, návštěvní hodiny, nabídne zábavu pro pacienty i pořady pro doktory a sestry na noční službě...

Přímá kontrola, reakce, hodnocení, možnost sběru dat, počtu práce neschopných (modrý proužek na profilu?), hodnocení lékařů (zavázaný palec?), řízení prevence, protiepidemických opatření (ke každému doušku roušku, viselo kdysi v hospodě na Hanspaulce), informačních kampaní, poradenství.

Nádherný marketingový prostor!

S hojivými účinky, v léčebném a důvěrném prostředí, kde všichni všechno na sebe zveřejní.

To pak budou statistiky!

 

Jan Hovorka