Agnes Miksch, o jejíž dobročinné činnosti Hospital in na svých stránkách pravidelně informuje, rozjela kampaň 1000 statečných. Jejím úkolem je financovat výzkumné studie v oblasti dětské onkologie. Podobná kampaň se v České republice zatím neobjevila, nejen proto určitě stojí za pozornost.
Vývoj projektu 1000 statečných sledujeme od samého začátku, nyní už se rozjíždí kampaň. Dokážete říci, co bylo nejtěžší, a co naopak šlo nejlépe nebo vás potěšilo?
Je to trochu hlavou proti zdi. Nečekala jsem nástrahy v podobě toho, že bych mohla svým nesobeckým počínáním někoho či nějaká tělesa naštvat. Například nadační fondy, které se často podílejí na podobných výzkumech, jsou dobročinností živené a štve je, když někdo s větší parádou bude dělat totéž, ale bez výdajů kolem: Kopírky, nájmy za kanceláře, taxíky, účty za večeře….
A teď to dobré. Na konci dubna, popř. na počátku května startujeme. Za podpory pražského magistrátu a primátora. Potěšila mě práce mnoha lidí - jsou to mj. fotograf David Bernard, webmaster Václav Strmiska, na konzultace prof. Jan Starý a prof. Jan Trka atd.
Jak se mohou zapojit naši čtenáři a návštěvníci webu?
Zadat trvalý příkaz na účet: 478502093/0300, variabilní symbol 1000. Částka je na vás dárcích, minimálně (ideálně) 50 Kč, maximum není určeno… Pokud budete chtít být jako dárci součástí kampaně a hrdě se hlásit k faktu, že jste jedni z tisíce, tak se dostavit na místo v den a hodinu, což vždy s předstihem na facebooku hlásím (časem budou stejné informace i na webu: 1000statecnych.cz). A jak pomoci ještě více projektu? Inu, netajit se tím a šířit to. Nenechte se odradit zlomenými kamarády, kteří vám budou svými zkušenostmi finanční účast rozmlouvat. Zde jde opravdu sto procent vybraných prostředků tam, kam má - tzn. na ony tolik nutné nezávislé optimalizující studie, a když vám dojdou argumenty či chuť něco obhajovat a vysvětlovat, nevěřící přátelé odkažte na mne.
Na optimalizující klinické studie byste chtěla sehnat 100 – 200 tisíc korun měsíčně. Na co všechno budou peníze použity?
Je tam mnoho výdajů, které mne v začátcích projektu vůbec nenapadly. Speciální zdravotní pojištění pacientů, kteří jsou účastni studie, uchovávání získaného materiálu, ale i práce studijních sester, které jsou ve světě běžnou součástí oddělení – nikoli však u nás. Jediné, zač ručím a není to málo, je fakt, že 100% bude využito, jak má, a vše bude použito, a to v souladu s etikou a morálkou Nadaci Národ dětem vlastní již 23 let. Mlčky a bez škraloupu a mezd podporuje nejen tento obor.
Jak bude celá kampaň probíhat?
No, problém je v tom, že jsem si dala za úkol, že ta kampaň musí být zdarma. Tedy celá komplet „co národ dětem dal“. Protože nechci peníze od dárců určené studiím dávat agenturám. Proto je celá kampaň postavená na tom, co se mi podaří domluvit. Co mi kdo dá…..“ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady uděláme moc.“
Jsou ve světě podobné projekty běžné, financují s takto dlouhodobě nějaké studie?
Běžné…k tomu by vám více pověděli páni profesoři Jan Trka a Jan Starý. Ovšem, všude zároveň běží mnoho akcí podporujících přísun peněz do té či oné nadace, oddělení či kliniky. Zde tolik akcí není. Bohužel ani věrohodných nadací. Nebo tedy aspoň já mám představu o fungování nadací, neziskových organizací a jiných subjektů jinou, než předvádí většina z nich v ČR.
Lidé vás už znají jako organizátorku dobročinného koncertu Motol Motolice. Daří se vám obojí skloubit?
Obojí mne opravdu baví. Připadám si užitečná, platná. Občas mám trochu výčitky vůči dcerám, stojí to dost času, ale ony tak „motýlkují“ kolem mne a berou přípravu Motolice a 1000 statečných jako běžnou součást mámy. Baví mne, když si hrají na mámu. Vidím, jak mne vnímají a je to dobré. Vědí, že máma je ředitelka mateřské školky, tam jsou ty zdravé děti a pak „furt“ jezdí po jednáních a do Motola, protože pomáhá i těm nemocným, plešatým dětem, co vypadají jako teta „čubek“. To byla moje ségra Janka a její přezdívka. Pro mne je to jiný život posledních 8 let, ale pro ně je to od narození denní chleba, takže to nevnímají úzkostně.
Text: Johana Hovorková
Foto: David Bernard