foto: Archiv redakce/MUDr. Patra Bomberová Kánská
EUC, a. s., pokrývá svými zařízeni velkou část České republiky, ať jde o kliniky, mamografická centra, lékárny či laboratoře. Pomyslně nad nimi funguje Virtuální klinika - moderní systém komunikace s pacientem a procesů léčby. A jak vše probíhá nám řekla vedoucí lékařka Virtuální kliniky, MUDr. Petra Bomberová Kánská.
Nastala doba digitalizace medicíny? Myšleno v oblasti kontaktu lékaře s pacientem, nikoli statistik a ministerských přehledů.
Doba digitalizace nastala už dávno, moderní technologie jsou zcela běžnou a nepostradatelnou součástí našeho života. Náš životní styl se stal do jisté míry digitálním. Není důvod, aby medicína a poskytování zdravotních služeb stály stranou přirozeného vývoje nebo snad dokonce zaostávaly.
Neztratí se cosi jako vztah, který pacient má k lékaři? Důvěra, spoléhání se, hledání naděje…
Kvalitní a důvěrný vztah mezi pacientem a lékařem je něco, co nesmí z medicíny a poskytování péče nikdy vymizet. Ona vzájemná důvěra je pro léčbu zcela esenciální. V případě telemedicíny není důvod, aby byl tento vztah narušen, jedinou změnou je prostředí, ve kterém se pacient a lékař pohybují. Před monitorem ale vždy sedí lékař z masa a kostí, ten samý lékař, jako sedí v kamenné ordinaci. V případě telemedicíny je výraznou nadstavbou fakt, že lékař se stává pro pacienta časově dostupnější a flexibilnější.
Zmizel tak trochu fenomén "rodinný lékař", myslíte, že touto formou by se péče o rodinu a intimní komunitu mohl v moderním hávu vrátit?
Nástup telemedicíny v České republice měl kvůli nebo snad díky koronaviru raketový start. Máme “postavenou” Virtuální kliniku, naši lékaři jen za duben poskytli cca 2000 lékařských konzultací. Dostáváme pozitivní zpětnou vazbu od pacientů, lékařů, ale i zdravotních pojišťoven. O naši službu je velký zájem a nyní je na řadě definovat si jasná pravidla a podmínky, situování celé služby v systému poskytování zdravotní péče. Tím se obloukem vracím k Vaší otázce. Není důvod, aby telemedicína nenašla své místo v rodinném lékařství či úzké komunitě a naším úkolem je to místo nyní definovat.
V čem vidíte největší výhodu, efekt, pomoc, kterou virtuální klinika nabízí?
Za hlavní výhodu považuji její dostupnost, bezpečnost, obrovskou časovou úsporu jak pro pacienta, tak pro lékaře. S lékařem ve virtuální klinice můžete konzultovat kdykoli a odkudkoli, jediné, co potřebujete je mobilní telefon nebo notebook a internetové připojení. Virtuální klinika představuje moderní a svým způsobem velice elegantní přístup k lékařské péči.
Máte nástroje, jak předejít chybné diagnóze, nepřesnému vyšetření, špatné radě, zanedbání nějakého úkonu?
Všichni naši lékaři mají atestaci z všeobecného praktického lékařství. To znamená, že po odborné stránce jsou plně kvalifikování a schopní ordinovat. Konzultace ve Virtuální klinice má oproti běžné ordinaci samozřejmě svá specifika. Pro naše lékaře máme vypracované doporučené postupy pro práci ve virtuálním prostředí, 24/7 mají k dispozici možnost konzultovat další lékaře, máme nastavené systémy supervize. Bezpečnost našich pacientů a kvalitní medicína jsou pro nás vždy na prvním místě. Pokud to situace vyžaduje, lékař pacientovi doporučí osobní návštěvu lékaře.
Můžete touto cestou poslat eRecept, zařídit eNeschopenku?
Ano, ve Virtuální klinice naši lékaři běžně pacientovi posílají elektronické recepty. V tomto se virtuální ordinace ničím neliší od běžné ordinace všeobecného praktického lékaře. Pokud to situace vyžaduje a pacient není schopen spojit se se svým registrujícím praktickým lékařem či specialistou (například v rámci nouzového stavu), jsme schopni ve Virtuální klinice administrovat eNeschopenku.
Pokud je pacient hospitalizován například v krajské nemocnici, nebo v zahraničí, může využít také supervize nebo konzultace s vašimi lékaři?
Ano, samozřejmě. Služby Virtuální kliniky jsou dostupné odkudkoliv a vnímáme to jako jednu z našich hlavních výhod. Pacient může v rámci konzultace nahrát fotky, svoje lékařské zprávy a nálezy a svůj zdravotní stav konzultovat s naším praktickým lékařem.
Umíte i dodat medikamenty, zaslat předepsané léky?
Na této možnosti nyní pracujeme. Brzy nabídneme pacientovi možnost si lék rezervovat a nechat si zaslat.
K dispozici jsou dnes různé aplikace, které relativně nebo zdánlivě usnadňují kontakt lékař-pacient. Nebojíte se konkurence?
Nebojíme a jsme rádi, že nejsme jediní, kdo se vydali touto cestou neboť to poukazuje na potřebu digitalizace a rozvoje telemedicíny v České republice.
Telemedicína je již pár let rozvíjená oblast. V jaké podobě ji využíváte?
Telemedicína je velice široký pojem. My se v EUC věnujeme nyní jen jedné části - efektivní vzdálené komunikaci mezi lékařem a pacientem. Zrychlujeme přístup pacientů k lékaři u předem vybraného okruhu problémů. Tak zajistíme rychlé a přitom bezpečné řešení.
Autor: Jan Hovorka
www.virtualniklinika.cz