Za podpory některých politiků se rozjíždí kampaň, prosazující toleranci alkoholu u cyklistů. Zabaleno je to do tvrzení, že do 0,5 promile je dávka neškodná. Populismus a snaha zavděčit se hlučné, agilní a barevné komunitě či majitelům sklípků se mísí s lhostejností k okolní realitě. Většina lidí, a drtivá, prostě pít nemusí. Dost problémů mají řidiči a chodci s cyklisty - s podnapilými velocipedisty je koexistence v dopravním prostoru zdraví a životu nebezpečná. Pro všechny zúčastněné. Přibývá nehod a mrtvých nebo zraněných cyklistů i chodců. Co na alkohol za řidítky bicyklu říká odborník na slovo vzatý, MUDr. Karel Nešpor?
Dnes se bojuje o povolení alkoholu cyklistům. Jaký je váš názor, ovlivní i minimální množství alkoholu schopnosti ovládat kolo?
I malá množství alkoholu jsou nebezpečná pro cyklistu i jeho okolí. Je to stejné jako při řízení auta. Cyklista při jízdě z kopce dosahuje podobné rychlosti jako automobil. Navíc kolo je méně stabilní, je citlivější na nerovnosti terénu, boční vítr atd.
Proč myslíte, že povolení alkoholu prosazují politici?
Hlasy tak nezískají, právě naopak, hodně lidí by se tím cítilo ohroženo. Možná v tom bude mít prsty alkoholová lobby, třeba svého času hostili pivovarníci parlamentní výbor v jistém brněnském pivovaru.
Jaký je váš názor na vinařské cyklostezky? Nejprve vznikly, pak slouží jako argument…
2 dcl běžného vína obsahuje přibližně stejně alkoholu jako 0,5 dcl destilátu nebo půl litru 12° piva. Jestli pochází alkohol z plesnivého ječmene, shnilého ovoce nebo brambor je s ohledem na řízení úplně jedno.
Co se děje v mozku člověka, když si dá pivo nebo sklenici vína a v letním horku jede na kole?
Alkohol je rozpustný ve vodě, když je v těle vody málo, stoupne jeho hladina rychleji. To je nebezpečné i pro chodce, natož pro cyklisty.
Jezdíte vy na kole?
Kdysi mi kolo někdo ukradl a jsem mu za to dodneška vděčný. Chůze mi svědčí víc.
Je rozdíl mezi řidičem auta a cyklistou, kteří vypili stejné množství alkoholu? Ve schopnosti reagovat, uvažovat a podobně.
Na tuto otázku jsem už odpověděl.
Zaznamenali jsme “obranu” cyklistů, že chodci také pijí a chodí po ulicích. Zastal byste se jich? Je chodec s 0,5 promile stejně nebezpečný jako cyklista?
Rozdíl mezi chůzí a jízdou na kole je v rychlosti. Alkohol prodlužuje reakční čas a zhoršuje stabilitu. To je pro cyklistu mnohem nebezpečnější než pro chodce. Navíc při pádu za chůze se spíše uplatní vrozené obranné reflexy. Chodili jsme totiž už v době kamenné, kdy cyklistika neexistovala.
Jsou ale lidé, kteří by neměli pít alkohol vůbec, ať už se po světě pohybují jakkoliv.
Kdo by měl od alkoholu zcela abstinovat?
– Ti, kdo řídí nebo se věnují jiným rizikovým činnostem včetně jízdy na kole
– Lidé závislí na alkoholu.
– Nemocní s určitými chorobami.
– Ti, kdo jsou léčeni léky, jež se s alkoholem nesnášejí.
– Lidé se zhoršeným sebeovládáním a sklony k násilí.
– Těhotné ženy a ty, které nevylučují otěhotnění.
– Děti a dospívající.
– Závislí na nealkoholových drogách.
– Patologičtí hráči (alkohol zhoršuje sebeovládání).
– Dospělé děti závislých a další lidé, pro které je alkohol zvlášť nebezpečný.
Zejména v noci vidíme na kolech lidi, kteří jedou z hospody nebo zjevně z večírku, kde požili i jiné návykové látky. Přiznávají se vám vaši pacienti, že jezdili nebo jezdí pod vlivem na kole nebo v autě?
Ano a řada z nich na to doplatila těžkým úrazem.
Magistrátní organizace doporučuje dát si pivo a jít pěšky, místo jízdy autem například do centra. Je to dobrý způsob reklamy pěší chůze?
Trochu bych to poopravil: Dopřejte si šálek dobrého čaje a vypravte se, kam uznáte za vhodné. Střízlivost totiž dává svobodu.
Hladiny alkoholu a řízení
0,2 promile: Sklon riskovat, nadměrná sebedůvěra, hůře rozezná pohybující se světla, slabší odhad vzdálenosti, obtížně dělá dvě věci současně.
0,5 promile: Jako výše, ale ve větší míře. Zhoršený úsudek a koordinace. Delší reakční čas, oči se hůře přizpůsobují přechodu světla a tmy, horší vnímání barev (semafory!), klesá soustředění. Obtíže při zatáčení. Poruchy rovnováhy u cyklistů a motorkářů.
0,8 promile: Další poruchy vnímání, např. horší vnímání okraje zorného pole. Obtíže při zpracování informací. Roste bezohlednost. Klesá soustředění a zhoršuje se krátkodobá paměť.
1,2 promile a více:Navíc špatná orientace. Má problém udržet směr. I zkušený řidič může sešlápnout plyn místo brzdy. Obrovské riziko.
www.drnespor.eu