Nemocnice je častým atraktivním tématem dramatických děl, televizních seriálů i třeba napínavých detektivek. A v určitých obdobích se na ně soustředí pozornost politiků, zkoumajících využitelnost elektorátu a stav financí. Je dobré se někdy zamyslet nad tím, jak vypadá všední den a provoz, co všechno musí vedení nemocnice zajistit, a co není tak efektivní jako houkající sanitky nebo svatba primáře se setřičkou. Služby, které jako pacient možná ani neregistrujeme. Prádlo, úklid, ostrahu a řadu jiných služeb a činností musí zajišťovat ředitel - v Nemocnici Písek je to MUDr. Jiří Holan.

Většina nemocnic si outsourcuje firmy na podobné služby, proč to není váš případ v Nemocnici Písek?
V Písku ani historicky nebylo zvykem služby podobného typu zadávat. Prádelna, kuchyně, cukrářství, lékárna, laboratoře, údržba, řemesla typu elektrikář, zámečník, instalatér, zahradník jsou stále v držení nemocnice. I z dlouhodobého hlediska se to zatím ukázalo jako strategicky výhodnější prvek. Zodpovídáme si za kvalitu, dáváme práci lidem v regionu, nese to i sekundární nefinanční benefity pro firmu i zaměstnance a plošně to zatím vychází finančně výhodněji.
Nabízejí se vám firmy samy?
Firmy se na outsourcing nabízejí stále. V nemocnici outsorcujeme v této chvíli pouze Ostrahu areálu a Úklidové služby. Tyto služby jsme vyhodnotili v čase jako výhodnější v zadání jinému subjektu.
Je kvalita této služby zajištěná, máte nastavenou kontrolu? A jako muže mě napadá, zda se tato čísla týkají také žehlení?
Kvalita prádelny je na řadě stupních, od akreditačních standardů, po prostou vizuální podobu uniforem zaměstnanců a povlečení lůžek. Čísla se samozřejmě týkají také žehlení. Součástí zaměstnaneckého fondu prádelny jsou i šičky, které případné vady prádla opravují. Zároveň stejně jako prádelna slouží zaměstnancům a veřejnosti v případě zájmu o komerční služby domů.
Je v písecké nemocnici radost lehnout si jako pacient do čerstvě povlečené postele?
Radost lehnout si do nemocniční postele nemá asi nikdo. A když už to musí být, ať je ta postel čistá a voňavá. To je zadání prádelny.
Mohou této služby využít i třeba zaměstnanci soukromě, nebo veřejnost?
V prádelně část provozu věnujeme zaměstnancům a veřejnosti pro privátní poptávku. Je to dobrý zdroj finančních prostředků na provoz prádelny a nemocnice i mimo veřejné zdravotní pojištění. Přitom režijní náklady se podstatněji v daném množství nemění.
Máte podobně zavedené i třeba stravování, provoz budov a úklid?
Za stejně důležité a pro život nemocnice dobré považujeme vlastní provozování kuchyně, jídelny, cukrárny a kantýny. Ve velké míře právě tyto služby vytváří veřejný obraz nemocnice, dobrý nebo špatný. A v Písku dobrý, hodně dobrý.
Jaké má vaše nemocnice zkušenosti s ostrahou, bezpečnostním zajištěním - ochranou objektu, zabezpečení toxických látek, majetku nemocnice a pacientů?
Ostrahu máme ve smluvním vztahu. Jde o tak odlišný typ služby, včetně školení, držení zbraní a dalších věcí, které by nemocnice ze své podstaty provozovala v horší kvalitě. Proto je ostraha profesionální. Vzhledem k rostoucímu počtu výjezdů zásahových jednotek ostrahy na pomoc zdravotníkům v nemocnici jde i v tomto opačném případě o dobrou volbu.
Nemocnice Písek: Prádelna rozšiřuje kvalitu poskytovaných služeb
Více než 350 tun prádla vloni vyprali v písecké nemocnici. Ta má k dispozici vlastní prádelnu, ve které zaměstnává celkem 17 pracovnic. Za jednu směnu se tu vypere až dva tisíce kilogramů prádla. To představuje více než 325 tun za rok pro vlastní potřebu a téměř 30 tun prádla pro soukromé lékaře, sociální a zdravotnická zařízení, hotely, restaurace a rekreační střediska v regionu.
„Na praní zdravotnického oblečení, prádla a textilních zdravotnických prostředků, tedy konkrétně lékařských plášťů, sesterských uniforem i lůžkovin, platí přísná kritéria. Výsledkem musí být mikrobiologicky čisté prádlo. Prádelna je proto významným prvkem kvality zdravotnické péče,“ uvedl ředitel Nemocnice Písek, a. s., MUDr. Jiří Holan, MBA. Doplnil, že je samozřejmostí, aby se hospitalizovaní pacienti cítili na čistém lůžku příjemně a zdravotnický personál měl dostatek čistých a vyžehlených halen, lékařských košil, plášťů a kalhot pro svou náročnou práci.
Prádelna písecké nemocnice zaměstnává 15 pracovnic v provozu příjmu, praní, sušení, žehlení a expedování prádla, a dále dvě švadleny v šicí dílně. „Během pracího procesu je v lince díky termodezinfekci zaručena likvidace infekčních faktorů v prádle. O kvalitu praní se stará pražská firma Diversey, která pravidelně sleduje dávkování prací chemie a kontroluje průběh titračních hodnot u prací linky. Prádlo nesmí obsahovat zbytky pracích prostředků a dezinfekce, které mohou při kontaktu s pokožkou způsobit alergickou reakci, proto jsou sledované i naměřené hodnoty pH v poslední komoře máchacího cyklu. Poslední úpravy a tvarování čistého prádla probíhají na velkokapacitních korytových žehlicích strojích,“ řekla vedoucí prádelny M. Jonsztová.
Existence vlastní prádelny v lůžkovém zdravotnickém zařízení okresního typu není zcela běžná. „Prádelnu ale zachováváme zejména proto, že díky ní rozšiřujeme kvalitu poskytovaných služeb. Zdravotníci se u nás nemusejí stydět chodit k pacientům, protože jsou nejen čistí, ale díky žehlicím strojům i upravení. Navíc zaměstnáváme dvě švadleny, které v případě potřeby prádlo opraví, přišijí knoflíky a starají se o to, aby uniformy působily dobrým dojmem,“ sdělil ředitel Holan.
Služby prádelny písecké nemocnice může využívat i veřejnost. Největší zájem je o praní a žehlení ložního prádla a záclon. Dále jsou žádané různé úpravy oděvů, například krácení kalhot. Ceník prádelny, která je v provozu od pondělí do pátku, lze nalézt na webu nemocnice www.nemopisek.cz.
Celkem vypraného prádla
2016 | celkem 351 531 kg | pro vlastní potřebu 324 445 kg |
2015 | celkem 347 353 kg | pro vlastní potřebu 321 299 kg |
2015 | celkem 341 439 kg | pro vlastní potřebu 319 748 kg |