foto: www.nemji.cz/Mgr. Monika Zachrlová, tisková mluvčí
Nemocnice Jihlava je největším zdravotnickým zařízením Kraje Vysočina. Vedení dokázalo navázat na pandemický plán z roku 2012. A jako všichni kolegové v nemocnicích řešili naprosto nové situace a potřeby.
Technické, organizační, pracovní. Lékaři, sestry, zdravotníci prožívali těžké chvíle, včetně toho, že v jihlavské nemocnici byla první oběť z covid-19 z řad pracovníků. Jak prožívala krizi tisková mluvčí Nemocnice Jihlava Mgr. Monika Zachrlová?
Všichni jsme se v období pandemie ocitli v naprosto nezvyklé a neznámé situaci. Co dělat, co přijde a jak předcházet nepříznivému vývoji nikdo nevěděl. Co v této situaci bylo nejtěžší pro vaši pozici na začátku pandemie?
Určitě to bylo nejtěžší pracovní období za devět let, co jsem v nemocnici. Desítky telefonátů denně, domlouvání rozhovorů, focení, práce i o víkendu. Jsem ráda, že mě to zastihlo už jako zkušenější, po několika letech praxe. Rozhodně pracovně to byla zkušenost obohacující.
Paradoxně se velmi pozvedl mediální zájem o práci lékařů a zdravotníků. Vnímáte to jako pozitivní posun, nebo dokonce (tak trochu) zadostiučinění?
Určitě z tohoto hlediska je to pozitivní posun, na druhou stranu nemám dojem, že by bylo zdravotnictví dříve mediálně opomíjeno.
Co byla pro vás zásadní, nejvýznamnější zkušenost?
Asi to, že si člověk vyzkoušel pracovat delší dobu pod každodenním tlakem s vysokým nasazením. Nevíte, kdy to skončí, kdy se situace uklidní.
Je z tohoto období někdo pro vás mimořádný člověk, hrdina, osobnost, skupina?
Určitě ne jednotlivci, ale personál obecně. Myslím, že jak já, tak zdravotníci podobnou situaci nikdy nezažili. Poprat se s tím musel každý.
Z hlediska profesionála, co chybí nejvíc pro efektivní komunikaci mezi zdravotnictvím a veřejností?
Nemyslím si, že by něco chybělo. Mám za to, že je hodně na mluvčích nemocnic, jak komunikují práci zdravotníků.
Ovlivnilo toto období váš osobní a pracovní život? Rozhodujete se třeba změnit povolání, věnovat se více prevenci, zdravému životnímu stylu, intenzívněji působit na pacienty a veřejnost vůbec, rozšířit formy komunikace v nemocnicích?
Nemyslím si, že by mi to ovlivnilo osobní život.
Máte vlastní nástroje komunikace s vašimi pacienty a zaměstnanci? Chcete je víc využít s novými zkušenostmi?
V covid době jsme začali více využívat komunikaci mezi zaměstnanci přes MS Teams, což se osvědčilo jako dobrý nástroj. Co se týče veřejnosti, nadále se ukazuje, že nejmocnější jsou stále sociální sítě.
Text: Redakce
Foto: Český rozhlas Vysočina