Matyáš Trojan: Chci dělat něco, co má smysl

31 / 01 / 2015

Matyáš Trojan založil web štědrýnákup.cz. Propojil v něm mnoho e-shopů s neziskovými organizacemi tak, že každý, kdo přes jeho web nakoupí, může přispět jím vybrané neziskovce, aniž by ho to stálo kromě jednoho kliknutí cokoli navíc. nakupováním na internetu ročně utratíme 65 miliard a částka stále roste. Kolik z nich dokáže tento nápad ukrojit pro dobrou věc?

 

Jak vznikl nápad založit štedrýnákup.cz?

I když to není tak dávno, zdá se mi, že to přišlo tak nějak samozřejmě. Chtěl jsem založit něco, co by mělo smysl a zasáhlo větší počet lidí. Pak jsem se propracoval k myšlence, že by bylo dobré, kdyby lidé mohli dělat nějakou běžnou činnost a zároveň jednoduše pomáhat. Jelikož nakupování na e-shopech je velmi populární a na vzestupu, vyplynulo to tak nějak přirozeně.

 

Jak celá myšlenka funguje?

My jsme dali 185 internetových obchodů. Lidé přijdou na naše stránky, vyberou si obchod, nakoupí úplně běžným způsobem a několik procent z nákupu přijde neziskové organizaci, kterou si vyberou. Těch je tam momentálně dvacet šest.

 

Jak neziskové organizace vybíráte?

Zezačátku to byl trochu problém, jelikož se poměrně nerady spojují s něčím novým a neznámým. Takže to bylo spíš na mě – obvolávat je, přesvědčovat... Ale dá se říct, že většina lidí v tom viděla ten potenciál, který jsem jim popisoval. Bylo jich dvanáct nebo třináct, které jsem dal dohromady. Šlo mi hlavně o to, aby si vybral opravdu každý a lidem se nabízela velká škála neziskovek od zvířat, přes malé děti, seniory, nevidomé... Teď se to dostalo do fáze, kdy si nás začínají všímat i ostatní a kontaktují nás a nabídka se rozrůstá bez naší snahy je oslovovat. Snažil jsem se je navíc vybírat tak, aby to bylo tematicky vyvážené, tudíž na webu najdete třeba i protikorupční organizaci.

 

Co si lidé vybírají nejčastěji?

Lidé hodně inklinují ke zvířátkům. Když mohou podpořit týrané pejsky, tak to rozhodně funguje. Paradoxně právě ty bylo nejtěžší získat ke spolupráci, protože se s nimi často spojují pochybné projekty jen proto, aby si vylepšily image. Pak samozřejmě táhnou známé neziskovky – Kapka naděje, Rakovina věc veřejná... Bohužel některá jména jsou trochu opomíjená.

 

Jak se daří o vašem webu informovat veřejnost? Roste návštěvnost?

Před Vánoci jsme vypustili naše první video. To jsme dostali mezi lidi, líbilo se a ve spojení s Vánoci byl u nákupů obrovský nárůst. Lidé nakupovali opravdu mnohem více a jsem rád, že můžu říci, že se tento trend zachoval.

 

Zmínil jste, že nyní mají zákazníci na výběr 26 organizací. Jaký je podle vás potenciál webu a jaké číslo je nejvyšší?

Teď mám trošku dilema, jelikož jsme dosáhli počtu 26 organizací a to pro mě byla taková hranice, kdy jsem si říkal, že bych byl nerad, aby se peníze nesmyslně drobily. Byl bych rád za 100, 150 organizací, ale otázka je, jestli by tak malé částky měly smysl. Bude potřeba stránky změnit, vytvořit na nich kategorie pak bude mít smysl mít jich tam více. Je potřeba se rozhodnout, zda je důležitější naprostá svoboda pro zákazníka, nebo dopad pro jednotlivé organizace. Skončit rozšiřování by bylo nefér k těm neziskovkám, které jsem neoslovil.

 

Jakou máte návštěvnost?

Před Vánoci to bylo vysoko, několik stovek lidí denně a to se tak nějak udržuje.

 

Jaká organizace je vám osobně nejbližší?

Mně je blízká Kapka naděje, a to proto, že byli první, kteří mi dali důvěru a rozhodli se spolupracovat. Ale jelikož jich je hodně, je těžké si vybrat.

 

Jak bylo těžké získat pro spolupráci obchody? 

Pro ně je to další způsob, jak získávat zákazníky, takže ne.

 

Podle jakého klíče je vybíráte?

Občas se ozývají sami, ale je mi to víceméně. Jedno. Chci, aby obchod nějak vypadal a byl důvěryhodný. Většina jich taková dle mého názoru je. Myšlenka tohoto projektu je taková, že lidi pomoc nestojí nic navíc, žádný čas, jedno kliknutí. Samozřejmě ale vím, že pro některé lidi je i to jedno kliknutí hodně. Na internetu se ročně 65 miliard, bylo by skvělé, kdyby se co největší část z tohoto potenciálu dostala právě k těm, kteří pomáhají.

 

Co na váš nápad říkali vaši blízcí?

Hodně mi pomáhala přítelkyně, tu to opravdu bavilo a nápad se jí líbil. U lidí okolo jsem se setkával s pozitivními reakcemi.

 

Kolik lidí na provozu stránek spolupracuje?

Jen já. Bylo to moje vlastní rozhodnutí, věděl jsem, že chci, aby tento můj srdcový projekt opravdu vypadal a fungoval tak, jak si představuji. A to můžu udělat jedině sám. Naučil jsem se programovat a udělal jsem stránky. Jsem perfekcionista, řeším každý milimetr a vím, že místo mě to nikdo neudělá.

 

Johana Hovorková